Binnenkort opent Het Schoenenkwartier

Fotografie: Roos Klijn

Binnenkort opent Het Schoenenkwartier

De plannen waren er al langer en door allerlei omstandigheden duurde het allemaal iets langer, maar nu is het dan zover: op 28 juni 2022 opent het Schoenenkwartier, uiteraard in Waalwijk. Er is gekozen voor de naam Schoenenkwartier, omdat het meer is dan alleen een museum. Naast vaste tentoonstellingen omvat de nieuwe organisatie een viertal Maaklabs, een Kenniscentrum met materialenbank, archief, uitgebreide bibliotheek en een algemene educatieve ruimte. Op deze manier wordt het traditionele ambacht én de kennis toegankelijk gemaakt. Directeur Anouk van Heesch mikt op 35.000 bezoekers per jaar. “Het Schoenenkwartier moet voor Waalwijk worden wat het Textielmuseum voor Tilburg is.”

Tentoonstelling, Maaklab en Kenniscentrum

“Het is een dynamisch platform voor makers, leer- en schoenenbranche en bezoekers. In dit gloednieuwe Schoenenkwartier komen ambacht, innovatie en creativiteit samen. Bouw- en renovatiewerkzaamheden hebben de voltooiing dan wel aanzienlijk vertraagd. Het enthousiasme en de verwachtingen hebben ze niet kunnen temperen. Het Schoenenkwartier lanceert een verrassend museaal concept. Onderwerp is de ontwikkeling, het gebruik en de impact van schoenen en leer in heden, verleden en toekomst. Ook is er halfjaarlijks een tijdelijke expositie met wisselende thema’s. Om de opening extra luister bij te zetten start het tentoonstellingsprogramma met een feestelijk thema: de invloed van muziek op schoeisel, gezien in het licht van de muziekcultuur van 1950 tot heden.”

Fotografie: Roos Klijn

Put On Your Red Shoes

Foto: Sukita/The David Bowie Archive

De eerste tentoonstelling zal onder de naam Put on your red shoes de relatie tussen muziek en schoeisel vanaf 1950 tot nu laten zien. “De tentoonstelling begint met de idolen van toen en nu. Onbereikbare artiesten als David Bowie, Elvis Presley, Madonna, Freddy Mercury en Lady Gaga. Hun extravagante kleding en opvallende levensstijl vinden op brede schaal navolging. Het tweede deel zoomt in op alledaags schoeisel van merken als Dr. Martens, Timberland en de Wallabees van Clarks. Dankzij muzikanten zijn deze merken tot iconische brands uitgegroeid. In het laatste deel kun je zien hoe popsterren waaronder Jennifer Lopez, Katy Perry en Stromae zich profileren als influencers. Door hun eigen label te lanceren spelen zij handig in op de behoefte van hun fans zich hetzelfde te kleden als hun idool. Verrassend in dit geheel is de connectie tussen grote internationale sterren en Nederlandse makers of ontwerpers.”

Het Schoenenkwartier , Raadhuisplein 1, 5141KG Waalwijk, geopend vanaf 28 juni 2022