juli 2020
Duurzaamheid en mode
Duurzaamheid en mode, het kan samen! De corona crisis heeft er zeker aan bijgedragen dat er de laatste tijd steeds meer belangstelling voor is. De tijd is er kennelijk rijp voor om er serieus werk van te maken. Op initiatief van Dries van Noten is er een open brief geschreven met de titel ‘Open letter to the fashion industry‘. Hierin hebben een groot aantal bekende ontwerpers, CEO’s en creative directors uit de modewereld hun visie gedeeld om veranderingen aan te brengen. Zoals het resetten van de modekalender.
Het doel is om de twee grootste problemen aan te pakken. Het eerste is om de herfst- en wintercollecties voor de volle prijs te verkopen van augustus tot januari. En de lente- en zomercollecties van februari tot juli. De sale moet daarom pas in respecctievelijk januari en juli beginnen. Daarnaast moet er aandacht komen voor een groenere manier van werken. Dat zou o.a. gerealiseerd kunnen worden door bijvoorbeeld minder stoffen te verspillen, minder te reizen (denk aan alle modeshows in en buiten Europa) en bijvoorbeeld digitale showrooms te promoten.
Nog meer initiatieven
De verduurzaming in de mode is onlangs ook opgepakt door twee toonaangevende tijdschriften in Nederland. Margriet heeft onlangs de special Groen & Duurzaam uitgebracht. Met aandacht voor vakantie in eigen tuin, duurzaam beleggen, een stappenplan voor een groener leven. Maar ook met aandacht voor verduurzaming in de mode. Omdat in mijn boek Oog voor Stijl duurzame kleding ook volop aan bod komt, ben ik geïnterviewd door Jessica van Zanten voor het artikel met de titel Shoppen zonder schuldgevoel. “Er zijn steeds meer manieren om je kledingkast te verduurzamen.”
Duurzaam én opgeruimd
Het tijdschrift Elle heeft een heel eigen stappenplan ontwikkeld: Elle’s R model. Het is een zeven-stappen-plan om een duurzame, opgeruimde kledingkast te krijgen. Met elke week aandacht voor een van de R’s: Rethink, Reduce, Respect, Repair, Reuse, Restyle en Recycle. In 7 stappen laat ELLE’s Creative Director Esther Coppoolse thuis, vanuit haar eigen kledingkamer, in een video serie zien hoe je in zeven weken een milieuvriendelijke en georganiseerde garderobe krijgt. Tja, wie wil dat nou niet! Dit is de eerste aflevering, waarin te zien is hoe je de eerste stap (Rethink) doet. Waarin je elk kledingstuk uit je kast bekijkt en beslist of je het houdt, repareert, restylet of wegdoet (of weggeeft).
Ik heb nog niet zo lang geleden kritisch naar mijn eigen garderobe gekeken. Maar toch ga ik deze serie volgen en er m’n voordeel mee doen. Want er zijn zeker nog veel verbeterpuntjes! Misschien moet ik toch afscheid nemen van sommige dingen of ze repareren. Of ze op een heel andere manier met elkaar combineren, waardoor er verrassende creaties ontstaan. Ik hoop daarvoor ook veel tips te zien in de Elle video’s.
Het model veranderen kan natuurlijk ook. Dit is mijn begin. Dit (ongevoerde) colbertje heb ik veranderd. Ik heb een breed stuk elastiek aan de binnenkant in het rugpand genaaid. Ik vind het model er veel pittiger door geworden, voor mij in ieder geval een stuk beter.

Of, als je heel handig bent, een heel ander soort verfraaiing aanbrengen.
Ik denk dat het niet alleen een duurzame en opgeruimde kledingkast oplevert. Het brengt ook veel plezier en creativiteit! Doe je ook mee?
Dat werd tijd. De miljarden kledingstukken, die per jaar teveel worden gemaakt mogen ook aangepakt worden. En de term” So very much last year” mag ook verdwijnen. Gewoon aantrekken wat je leuk vind, ook al is het van vorig jaar. Vanochtend heb ik net wat reparatie klusje gedaan. Heerlijk. Dat geeft een voldaan gevoel. Ik heb alleen de indruk, dat steeds meer mensen dat niet kunnen, jammer. Verder had ik 2 Broeken gekocht, die me na korte tijd te krap in de taille zaten. Helemaal vermaakt, i.p.v. wegdoen.
Dank voor je reactie! Je hebt gelijk, het is de hoogste tijd. (Ver)maken van je kleding geeft veel voldoening. Voor de mensen niet zo handig zijn, zijn er genoeg goeie kleermakers te vinden.
Een kleermaker is een goed idee. Alleen zit dat nog niet in het systeem van mensen. Zolang er goedkope kleding is, kiezen veel mensen eerder voor wegdoen en iets anders kopen. Ik vind het idee van de kleding in het seizoen verkopen ook heel goed. In de zomer kun je op een gegeven moment geen zomerkleding meer kopen. Liggen er allemaal dikke truien. En wat ik doe, niet voor de volle prijs kopen, omdat je weet dat het toch afgeprijsd gaat worden. Dat zullen er meer doen.
Ha, fijn dit stuk! Ik ga het delen:)) het helpt om meer consumenten bewudt te maken, mindset😀joehoe! Met veel plezier en passie presenteer en verkoop ik dutch design bij LIVSTORES in Utrecht aan een steeds grotere, en ook jongere consumenten groep. Duurzaam en hip gaan heel goed samen! Mijn advies: vraag door, wie en waar worden items gemaakt én laat je goed adviseren:) Samen kunnen we stappen maken! Dank Misja!
Dankjewel, ook voor je tips om bewuster te (gaan) kopen. Heel fijn dat je het gaat delen! Bij gelegenheid kom ik zeker een kijkje nemen bij LIVSTORES in Utrecht!
Beste Misja,
Goed dat je hierover schrijft!
Duik eens in goede voorbeelden. Ze zijn er, ook commercieel.
Mijn dochter Sophie is al begin 2019 , na tien jaar seizoens- en salesgekte, met haar modelabel Studio .ruig overgestapt van de frustrerende en waanzinnige fast fashion naar seizoenloze en duurzame collecties. Met razend enthousiasme in de hele keten van ontwerpers en leveranciers tot de high end klanten.
Ze verkopen nu zelfs teruggenomen studio .ruig items tweedehands. Met groot succes omdat hun klanten er nieuwe spullen van kunnen kopen. Zg. pre-loved items. Zo tijdloos mooie ontwerpen zijn het!
Kijk maar eens op studioruig.com
Hartelijke groet,
Een supertrotse vader,
Dank voor je reactie!
Wat een fantastisch initiatief van je dochter Sophie! Ik ga de website van Studio. ruig bekijken en het idee erachter, maar ik zie dat ze ook een mooi Instagram account heeft: https://www.instagram.com/studioruig/