Vivianne Westwood uit de Anglomania collectie herfst/winter ’93-’94. “De combinatie van Schotse ruiten, punk bondage en 18e eeuwse kostuums liet niet bepaald een pittoresk beeld van Engeland zien”

Nu in het vernieuwde MoMu in Antwerpen: E/Motion

Onlangs was ik samen met vriendin Marianne in Antwerpen. Wat was het heerlijk om weer eens samen door deze stad te struinen! Natuurlijk hebben we onze favoriete (tweedehands) adressen bezocht: Rosier 41 en Labels Inc. Maar ook het vernieuwde ModeMuseum stond op ons programma. We hebben uitgebreid de tijd genomen om de tentoonstelling E/Motion te bewonderen en waren er allebei zeer van onder de indruk. De tentoonstelling laat zien hoe nauw de mode verbonden is met de wereld waarin we leven.

“De tentoonstelling toont hoe mode tastbare vorm heeft gegeven aan hedendaagse politieke en sociale instabiliteit, onderhuidse zorgen en emoties van de jaren negentig tot vandaag. Door een constante wisselwerking, legt mode immers bloot wat er in de samenleving leeft. Veranderende schoonheidsidealen, economische crisissen, migratie, de terreur van 9/11, vragen rond identiteit,… Aan de hand van deze en andere thema’s bekijkt de tentoonstelling hoe mode sinds de jaren 1990 voortdurend in dialoog was met én soms ook anticipeerde op sleutelmomenten en omwentelingen.

Hieronder een paar highlights:

Walter van Beirendonck

No man is an island. No country by itself. De lente-zomercollectie 1997 ‘Welcome Little Stranger ‘ van Walter van Beirenonck vertelt het verhaal van eigenaardige – buitenaardse – wezens die op aarde belanden. Met deze collectie wil Van Beirendonck ons ertoe aanzetten om onbevooroordeeld en met nieuwsgierigheid naar elkaar te kijken en niet alles te verwerpen wat nieuw of afwijkend is.”

Molly Goddard

Ik was in de eerste plaats geroerd door deze prachtige creatie van Molly Goddard. Toen ik het bijschrift las was ik nog meer onder de indruk en bedacht dat ik toch ook vaker mijn ietwat wijd uitstaande tulen rok moet aantrekken. Want ruimte innemen mag. “Goddard staat bekend om het vakmanschap van haar volumineuze, vaak gesmokte, ontwerpen, zoals deze jurk van de herfst/wintercollectie 2019-2020. Goddard bestudeert aandachtig hoe vrouwen zich bewegen en moedigt hen aan om met haar kleding ruimte in te nemen in een kamer en in de maatschappij.” 

Kenneth Ize

Dit is een close-up van een kleurrijke pak, gemaakt door de Nigeriaanse Kenneth Ize. Ik heb dit beeld gekozen om de prachtig geweven stof duidelijk te kunnen laten zien. Het is een pak uit de herfst/winter collectie 2019/2020. “Met zijn persoonlijke benadering van luxe materialen en vakmanschap presenteert Ize zijn eigen interpretatie van Nigeriaans handwerk en ambacht en ondersteunt daarmee een gemeenschap van wevers in zijn thuisland.”

Botter

Do you see us now? uit de lente/zomercollectie 2021 van Botter. “In deze collectie combineren Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh de klimaatproblematiek en sociaal activisme met emoties en ervaringen die samenhangen met hun Caribische afkomst en hun jeugd in Nederland.”

Mode staat midden in het hedendaagse leven, en kunstenaars en ontwerpers spelen een belangrijke rol bij het creëren van beelden en betekenis in tijden van fundamentele verandering. Zelfs achter een masker van nostalgie, zwaarmoedigheid, euforie of spektakel is mode altijd in dialoog met crisissen en transities en heeft deze vaak zelfs voorspeld. Als geen ander medium kan mode de rauwe emoties in de samenleving blootleggen.” 

Deze expositie is een echte aanrader en als de gelegenheid zich voordoet wil ik er nog wel een keertje naar toe! Dus mocht je binnenkort naar Antwerpen gaan, de tentoonstelling E/MOTION. Mode in transitie is nog te zien tot 23 januari 202 in het ModeMuseum.