Sacha! 50 jaar Modefotografie in Stedelijk Museum Breda

Sacha 1997 Marie Claire, Zuid Afrika, kleding Agnès b en Morgan, modellen Adya en Lana

Sacha!

In het Stedelijk Museum in Breda is nog tot 5 december 2021 de tentoonstelling Sacha! 50 jaar Modefotografie te bewonderen. De expositie laat veel werk zien van de Nederlandse fotograaf Sacha van Dorssen (Rotterdam 1940). Zij is na 50 jaar weer terug in Breda. Voor haar opleiding fotografie aan de Academie voor beeldende kunsten Sint-Joost in Breda liep ze in Parijs stage bij de Franse uitgave van het tijdschrift Elle. Haar foto’s maakten zoveel indruk op toenmalig art director Peter Knapp dat ze mocht blijven. De opleiding in Breda maakt ze daarom nooit af. Maar dat blijkt geen enkel bezwaar te zijn voor het verloop van haar geweldige carrière!

Sacha

Sacha 1988-marie-claire-frankrijk

 

Deze tentoonstelling laat heel veel verschillend werk van Sacha van Dorssen zien. Ze heeft voor veel verschillende opdrachtgevers gewerkt; voor Elle, Vogue Homme, Harper’s Bazaar Italia en de Amerikaanse edities van Elle. Daarnaast voor The Sunday Times Magazine, The Daily Telegraph, Zeit Magazine en Stern. Vanaf 1977 begint een nauwe samenwerking met de Franse Marie Claire die duurt tot 1999. Ze heeft voor de vele modereportages die ze maakte samengewerkt met beroemde modellen zoals Grace Jones, Inès de la Fressange, Linda Evangelista en Carla Bruni.

Sacha 1983-Marie Claire

Als een van de weinige vrouwelijke modefotografen in die tijd portretteert ze haar (overwegend vrouwelijke) modellen nooit als object, maar altijd als persoon met wie de kijker zich kan identificeren. Verleiding is een onlosmakelijk onderdeel van de mode- en publicitaire fotografie. De scenes moeten bij de consument immers het verlangen oproepen de getoonde producten te kopen. Waar haar mannelijke collega’s dit soms hard en vulgair verbeelden, doet Sacha dat op meer ingetogen wijze. Blote benen of een decolleté zijn voor haar genoeg om op een natuurlijke manier sensualiteit te suggereren. Deze bescheidenheid klinkt ook door in haar werkwijze.” 

“In de jaren ’70 ontstaat de trend dat de sfeer en het verhaal op een modefoto belangrijker zijn dan de kleding zelf die het aanprijst. Soms gaat dat zo ver dat de kleding geheel onzichtbaar is in het eindresultaat. Modefotografen presenteren zich hierbij als grote kunstenaars waarbij hun foto’s op de grens van autonome kunst balanceren. Sacha daarentegen houdt altijd voor ogen dat haar werk moet functioneren binnen de context van een tijdschrift. Ze zet zowel een aantrekkelijke sfeer neer als dat ze de kleding goed in beeld brengt. Ze werkt het liefst in een team. Het model, de visagist, de chauffeur en de stylist zijn voor haar even belangrijk als haar eigen rol als fotograaf. Haar oprechte interesse voor mensen en haar goede oog voor stof, hoe het valt en hoe licht er op werkt helpen haar hierbij.” aldus de website van het Stedelijk Museum. Ontwerper Takado Kenzo omschreef het werk van Sacha als volgt:

Beelden die doen denken aan stilte, de tijd die stilstaat, rust en poëzie ~ Kenzo

Om thuis nog eens na te genieten heb ik de catalogus gekocht. Het is een mooie aanvulling voor mijn collectie. Bovendien kan ik dan dagelijks genieten van een van mijn favoriete foto’s die zij maakte voor Marie Claire in 1984. De foto laat een model zien – gekleed in een creatie van Kenzo – in de woestijn in Egypte. Op de achtergrond piramides en verder is er leegte.

De tentoonstelling is nog te zien tot 5 december 2021 in:

Stedelijk Museum Breda