Door Elly van Zutphen

We laten ons graag zo mooi mogelijk fotograferen, in onze fraaiste outfits en zorgvuldig gekapt! Zo ook in de hoofdstad van Mali in de jaren vijftig en zestig.

Foam, Fotografiemuseum te Amsterdam toont vanaf 6 april de eerste overzichtstentoonstelling van Seydou Keïta die zijn landgenoten portretteerde op een manier die tot dan toe nog niet werd gepresenteerd.

Zijn studiofotografie laat het tijdsbeeld zien van stedelingen in een tijd die gekenmerkt wordt door Bakamo’s transitie van een kosmopolitische stad in de Franse kolonie naar de trotse hoofdstad van een onafhankelijk Mali.

In de ban van de Kodak Brownie

Keïta (ca. 1921-2001) moest eigenlijk timmerman worden, maar zijn toekomstperspectief veranderde drastisch toen hij in 1935 een camera cadeau kreeg. Hij leerde in zijn jonge jaren fotograferen en afdrukken en opende in 1948 zijn portretstudio in de wijk Bamako-Coura. Al snel bleek dit een groot succes en dit kwam mede door zijn onconventionele manier van werken. Hij hield van rekwisieten en die werden dan ook volop gebruikt, van scooters tot radio’s, papieren bloemen, westerse kledij en daarbij passende accessoires. Ook de achtergronden speelden een karakteristieke rol in zijn foto’s.

Maar al te graag lieten zijn landgenoten zich zo mooi mogelijk vastleggen. In flamboyante jurken met opvallende hoofdtooien of in een westers pak, voorzien van de nodige attributen die voorspoed dienden te verbeelden. Zo zagen ze zichzelf en wilden ze gezien worden.

Ach, veel is er niet veranderd!

Untitled 1954, Seydou Keïta / SKPEAC / courtesy CAAC – The Pigozzi Collection, Geneva

Untitled 1949/51, Seydou Keïta / SKPEAC / courtesy CAAC – The Pigozzi Collection, Geneva

Intro beeld: Untitled 1957, Seydou Keïta / SKPEAC / courtesy CAAC – The Pigozzi Collection, Geneva

Seydou Keïta – Bakamo Portraits

Van 6 april tot 20 juni

Foam, Keizersgracht 609, Amsterdam

 

 

 

Anderen bekeken ook:

Pin It on Pinterest

Share This