Tweedehands en vintage meer dan ooit in de schijnwerpers

Tweedehands en vintage winnen aan populariteit

Wij wisten natuurlijk al langer dat de belangstelling voor tweedehands en vintage steeds groter wordt. Ik hou tenslotte niet voor niets al jaren een lijstje bij met mijn favoriete adressen. Ook in mijn boek Oog voor Stijl heb ik er ruim aandacht aan besteed. Niet alleen aan de verschillende tweedehands verkopers, maar ook aan liefhebbers, mensen die het vaak dragen. Het heeft uiteraard te maken met mijn eigen liefde voor tweedehands. En ik koop zelf het liefst in een winkel, dus niet online. Net zoals met nieuwe spullen trouwens. Ik wil het eerst passen en voelen. Online groeit de tweedehands markt enorm las ik onlangs in een artikel van Gerard Reijn en Cecile Narinx in de Volkskrant. Het tweedehands platform Vinted heeft inmiddels het kleinere United Wardrobe overgenomen. Ik ben echt benieuwd hoe het met de winkel verkopen in deze sector gaat en heb daarom een paar van mijn favoriete adressen, verspreid over het land, benaderd met de vraag of zij de afgelopen maanden ook een toename zien.

Sebastian Den Herder in Middelburg

Tweedehands en vintage

In de binnenstad van Middelburg zit Sebastian Den Herder, een winkel met ‘high end designer and vintage clothing, handbags & costume-jewelry’ zoals zo mooi omschreven op zijn Instagram account. Sebastian: “Ik merk zeker een toename, in het algemeen en met name bij de iets oudere dames. Ze doen iets meer moeite om een mooi stuk te scoren, vinden dat ook leuk om daar wat tijd in te steken en zien er de sport van in. Ik denk dat als je je werk afbouwt je garderobe ook iets verandert. Het leuke is dat de ‘werkpakken en -jurken’ weer door mijn generatie – tussen de 30 en 40 – worden gedragen.

Kleding met een verhaal

Ik kom het meest bij de 60+ dame thuis. Vaak past de kleding niet meer en hebben ze kleding uit de jaren 80 tot recent in hun garderobe. Ze hebben er altijd goed voor gezorgd en zijn dan ook vaak blij dat ik sommige stukken herken. Dat ik het echt kan waarderen en er vaak ook iets over kan vertellen. Dat is overigens van beide kanten zo, zij vertellen hele mooie verhalen. Vaak is het topstuk de set die ze droegen bij een huwelijk, met name het huwelijk van een dochter of zoon. Jongeren hebben wel regelmatig hogere verwachtingen wat opbrengst betreft, de iets oudere dame is vaak gewoon blij dat er weer iemand van kan genieten.”

2ndTime Boutique Doetinchem

Tweedehands en vintage meer dan ooit in de schijnwerpers

Ook in Doetinchem bij 2ND TIME zien ze een toename én verandering bij veel mensen. Eigenaar Priscilla: “Het lijkt of de mensen meer zelf keuzes maken  i.p.v. in het keurslijf te moeten lopen. In een mooie tweedehands boutique word je niet beperkt maar word je losgelaten in een avontuurlijke omgeving, waar items in de collectie zijn opgenomen die over de hele wereld zijn ingekocht. En kun je je eigen stijl, kleur, maat, merk, kwaliteit en soort zelf uitkiezen. Wat ook nog eens milieubewust (dus ook voor het geweten) en voor minder geld is. De meeste mensen zijn klaar voor zo’n ervaring. Daarnaast wordt door gevestigde ketens, zoals Zalando, ook het fenomeen opgepakt waardoor nog meer mensen zich realiseren dat het well-done is.

Verwennen

Ook speelt de pandemie een rol. In eerste instantie doordat mensen meer tijd kregen. Tijdens de lockdown werden kledingkasten massaal opgeruimd en nu met een tweede fase in de pandemie merk je dat klanten zichzelf willen verwennen. Er wordt minder geld uitgegeven aan reizen, horeca etc. En zoals eerder bij de eerste fase er een reden (lees feestje) moest zijn om iets te kopen, is de belangrijkst reden nu jezelf een cadeautje te geven en ervan te genieten.

Doelgroep

Bij 2NDTIME merk ik dat de doelgroep uit drie generaties bestaat. Wat natuurlijk best bijzonder is en des te leuker om met z’n allen op stap te gaan en op één plek te slagen. Uiteindelijk ligt de gemiddelde leeftijd van de kopende vrouwen iets hoger dan van de inbrenger. Het mooiste is wanneer je een inbreng krijgt van een persoon die inderdaad zelf de 70 is gepasseerd maar waarvan de items door alle leeftijden, tussen de 15  en de 85, met grote enthousiasme wordt ontvangen. Dat is het meest ultieme. Ik spreek uit eigen ervaring omdat dit momenteel actueel is in de boutique. Gemiddeld ligt de leeftijd van de inbrenger iets lager, op ongeveer 45 jaar.”

Mevrouw Jansen in Alkmaar

Vintage in Alkmaar: Mevrouw Jansen, 'Een winkel met ervaring'

De winkel van Mevrouw Jansen is een ‘winkel met ervaring’. Eigenaar Joël begon in 2005 met haar winkel in de Achterstraat. Inmiddels is het een begrip in Alkmaar en omstreken. Joël: “Het gaat heel goed met de verkoop. Ik merk dat  – nu gezinnen meer met elkaar thuis zijn – de moeders en dochters meer met elkaar in gesprek raken over kleding. En dat ze samen komen om te kijken of er iets van hun gading tussen zit. Ik merk ook dat mensen meer stil staan bij de veranderende wereld. en dat ze bewustere keuzes maken.”

Persoonlijke aandacht

Het publiek is veranderd, maar mijn assortiment ook. Kwaliteit vind ik heel belangrijk en ik verdiep me in de verschillende merken. Daardoor maak ik de laatste jaren bewustere keuzes en kies vaak voor het duurdere segment. Maar het allerbelangrijkste vind ik de persoonblijke aandacht voor iedere klant. Daar geniet ik van en dat wordt enorm gewaardeerd. Ik merk dat daardoor ook de volgende generatie graag binnenwandelt. Ik ben er blij mee, het gaat zelfs zo goed dat ik begin volgend jaar ga verbouwen.”

Swits in Gorssel

Tweedehands en vintage dameskleding in Gorssel: Swits

Uitdaging

Midden in het mooie dorp Gorssel, tegenover museum More (waar binnenkort de expositie Happy Painting met werk van Bob Ross te bewonderen is) zit Swits Vintage and fashion company. Eigenaar Lonneke beaamt dat er steeds mee vraag is naar tweedehands en vintage kleding. Lonneke: “De vraag  naar mooie en exclusieve items neemt steeds meer toe. Dat geldt overigens ook voor het aanbod. Ik merk wel dat ik me voortdurend moet bewegen om me te kunnen onderscheiden van alle andere second hand winkels. De inbreng komt dan ook niet alleen uit de regio maar van ver daar buiten. Alle leeftijden kunnen bedienen is een uitdaging, maar met 20 jaar ervaring en passie hoop ik dat nog lang te kunnen doen.”

Tweedehands en vintage in Gorssel: Swits Vintage Fashion Company

Conclusie: niet alleen de online verkopen nemen toe. De winkels met een mooi aanbod in tweedehands en vintage winnen ook aan populariteit. Ik ben er heel blij mee, je moet er niet aan denken dat we alleen zijn aangewezen op online. En dat al die leuke adressen – waar je heerlijk kunt rondneuzen – zullen verdwijnen.

 

Pin It on Pinterest

Share This